Tuesday, 4 September 2012

Aku Sepasang Kasut

Assalamualaikum..

Apa khabar semua??
Sihat??
Dah makan??
Raya hari tu dapat kumpul banyak duit raya ke??

Alhamdulillah..

Aku sepasang kasut. Aku adik-beradik dengan tayar sebab aku dari baka yang sama, iaitu getah. Well, jenama aku pun Dunlop. Aku ni hemsem kasutnya. Smart, elegan dengan potongan yang sporty serta empuk dan anjal. Gituuu!!


Al- maklumlah, aku ni sejenis kasut sukan.Saat kali pertama tuan aku terpandang aku, beliau sudah jatuh cinta. Apabila beliau 'menerai' test aku, beliau semakin teruja dengan aku. Yela, sedap je kaki beliau dialas badanku. Warnaku yang memukau juga mengagumkan beliau.

Tuan aku jaga aku bagai binatang minyak yang penuh. Selepas khidmat aku digunakan, beliau letak aku pada rak kasut dengan cantik. Kadangkala, apabila Cik Rumet beliau meminjam khidmatku, berbagai pesanan beliau supaya aku dijaga rapi. Beliau guna aku untuk semua aktiviti beliau. Jogging, lari pecut, skipping, berpendidikan jasmani, berjalan, dan malahan baru-baru ini aku digunakan untuk pulang ke kampung.


Tapi, manisnya madu penjagaan yang beliau beri padaku hanyalah pada ketika awal hubungan kami sahaja. Sudah berapa lama beliau "lanyak" aku, beliau tak pernah membasuh aku. Alasannya, kasut beliau yang terdahulu banyak yang "barai" sebab beliau terlebih rajin basuh kasut. Habis jadi 'crocodile' sebab koyak, menganga kasutnya.

Mengapa aku menjadi mangsanya?? Bau badanku sudah, uh..tak perlu aku cakap. Mujur baru-baru ni beliau ada kesedaran sivik yang tinggi. Beliau basuh aku sebelum beliau pulang berhari raya. Takpe, aku anggap ini hadiah syawal dan kemerdekaan padaku. =.='

Sebenarnya point utama aku ialah, beliau merasa kurang enak menggunakan khidmatku kini. Ini semua gara-gara:

A: Awak ni suka hiking ke??
Tuan aku: Takdelah. Kenapa?
A: Kasut awak tu..
Tuan aku: 'demm' (dalam hati- sambil nak sorok aku)

Tergores hatiku.. Itulah, masa beli aku tak tanya aku ni kasut jenis apa.. Dah lanyak aku berbulan-bulan makan tahun, sekarang baru sedar takde jodoh?? Ingat aku ni apa?? Habis madu sepah dibuang, join dengan Jepp dan Shuib masuk Kumpulan Sepah. Melalut pulak.

Aku ni sejenis Kasut Hiking. Ya.. kasut yang orang guna nak mendaki bukit, gunung. Tuan aku ni pompuan, apa dia tau. Asal nampak je, terus rembat.


Itu sahajalah ceita aku sebagai sepasang kasut. Sedih bila mengenangkan nasib diri aku ni.. Tapi lagi sedih dengan tuan aku.. Sengal ya amat!!

******
Aku rasa, kalau tulisan ni dalam exam UPSR sure BM gagal woo :)

10 comments:

NUR said...

Comel lukisan

marcella said...

nur:


tq dear :)

siti sensei said...

Hehe.nice entry..acane bleh gagal plak?kreatip nih..haha

marcella said...

Siti sensei:


gagal la..kesalahan bahasa, wacana yang tidak tepat & tiada ayat bermakna serta bahasa pasar..

ececece..

kajaharuna said...

untung la kau kasut, tuan kau jaga kau bagai binatang minyak yang penuh..

hahahah

marcella said...

kajaharuna:


hahaha..itu pasai kasut itu dikaki-kakikan.. ^.^ v

Edy Fee said...

hye lama tak BW...
ape khabar blogger... teringat balik time buat karangan darjah 5 dlu

marcella said...

edy fee:


hehehe...karangan darjah 5 dulu-dulu ayat tak bombastik :)

zoul said...

cerita dia sekarang kasut yang kusut la erh? ehehe

Marcella said...

zoul:

kasut yang kecelaruan identiti