Tuesday, 24 July 2012

Mitos, Bida'ah, @ Apekah???

Assalamualaikum..

Apa khabar?? Masih tak terlambat rasanya nak ucapkan, Selamat Menyambut Ramadhan & Selamat Berpuasa..


Tak payah nak intro bagai yang konon blog berhabuk, bizi la, apa la kan?? Kita terus masuk isi-isi penting je.. <-- Ini pun intro jugak kan?? =.='

Ok, masa aku zaman persekolahan yang hingus selet kat tudung *tipu je, kita pernah tak dengar ungkapan "JANGAN bla,bla,bla, NANTI bla, bla, bla".. *bla, bla, bla tu ada ayatnya.. Pernah tak?? Erm, masa tu aku tak terpikir kalau itu adalah mitos, khayalan, momokan, bida'ah, dongeng atau apakah?? Yang penting aku hampir percaya juga.. Bodoh Tenuk jugak aku ni.. Ok, contohnya:


1. Payung:

"Jangan pakai payung dalam rumah,
nanti kepala berkuping"
 Wohoho..aku mencari relevan pakai payung dengan kepala berkudis.. Mungkin "mereka" berkata sedemikian sebab mahu mengelakkan kemalangan. Yola, payung tu kan bahayo, ado tajam-tajam bosi ae tuh..

2. Pelangi:
*harap maaf. kesilapan teknikal

"Jangan tunjuk pelangi,
nanti jari kudung"
Yang ini, masa aku berumur 13 tahun ada seorang insan yang cakap. Aku tengah eksaited nampak pelangi, aku tunjuk la.Buleh lak dia kata gitu. Mau aku tak takut.. Haruslah.. Terus aku sorok jari aku =.='

3. Gagak:

"Jangan tiru bunyi gagak, aak, aak, aak, (*sila buat sound effect)
nanti mulut luka"
*malas hurai

4. Lidi:

"Jangan bakar lidi,
nanti telinga luka.
ni luka tang cuping tu.. *malas lagi nak hurai

*****
So, pernah tak kalian mendengar apa-apa omongan seperti itu mahupun yang lainnya??? ('',)

Sekian, tamat.  heeee :)


p/s: Selamat beramal :)

14 comments:

fadh leyanie said...

selamat berpuasa oh marcella.
ak pon dolu2 kala pcaya jugak.jgn potong kuku malam2 nanti gajah datang.
persoalannya kalau ak ptng kuku kat KLCC tgkat 31 camno gajah nk dtg.muat ke masuk lip.larat ke naik tangga.renung2kan slmt beramal.~

marcella said...

fadh:

hahaha..

itulah fasalnya.. :)

aku rasa gajah tu kena diet dulu..

Nong Andy said...

banyak.. salah satunya yang paling femes..

"jangan menyanyi ketika masak.. nanti dapat laki tua.."

oh.. sebenarnya habis air liur jadi perisa dalam masakan.. hehehe..

marcella said...

nong andy:


tu yang sedap, tak payah letak MSG sume..hehehehehe.. :)

Edy Fee said...

mcm2 la petua.hehe tp semua ade tujuan tersirat

marcella said...

edy fee:


betul tu..tapi yang takde kena mengena pun ada :)

zulhilmi tempoyak said...

salam ramadhan.. penah tgok aman wan buat video pendek pasal ni...hahaha

Ibnu Kassim said...

baa~ CAK!!

jgn kentut dlm air.. t batal pose...

errr... dulu slalu buat mitos tu ea?

Fee Hafeezah said...

hehe..tahu2..

jgn nyanyi kat dapur, nnt kawen dgn laki tua.. :D

Fee Hafeezah said...

selamat berpuasa, dah lame tak jenguk sini. I'm back marcella :)

marcella said...

roy:


hahaha..

errr, selalu jugak buat sebab nak uji kesahihan mitos..haha

erm, baik..akan diikut nasihat tu..

selamat berpuasa.. :)

marcella said...

fee hafeezah:


welcome back.. :)

Selamat berpuasa..

kawen lelaki tua, tapi kaya takpe tak?? =.='

:p

Kotak Mancis said...

"jangan & nanti" siyes aq tak penah dengaq semua nie (kenapa aq ketinggalan ni...) hahahhahaaa... adakah ini satu peribahasa baru, atau metafora atau pembolehubah... hahahaa

Marcella said...

kotak mancis:


suatu kata yang kekadang tidak relevan tapi ada makna tersirat.. :)