Wednesday, 9 November 2011

First Time

Assalamualaikum...

Hai.. Apa khabar?? Masih mood beraya?? Aku patutnya minggu ni dah masuk mood exam, tapi, masih dalam mood holiday.. Jangan tiru perbuatan ini..

Raya Qurban hari tu, banyak perkara first time yang terjadi... Antaranya ialah:

1. Makan 'Rojok Kateh'
Apakehei benda ni?? Bahasa terengganu.. Raya ni, 1st time aku makan makanan bernama "Rojak Kateh".  Bukan raya je, dalam hidup pun 1st time juga. Rojak kateh.. Kateh tu..erm,erm,erm..sila ikuti perbualan ini:

Ma Cik Rumet: Marcella (Nawok/ Tipu je ni), meh la makang ni.. Cik Rumet (nawok juga ni) kabo Marcella teringing sangat nok makang ni.

Aku: Rojok kateh?? Amenda ni?? (serius aku tak tahu ape)

Adik Cik Rumet: Rojok kateh la..

Aku: Ha la.. tapi ape bendanya..

Cik Rumet: Rojok kateh tu, rojak la.. rojak..

Aku: (dalam blurr,bengang pun ada) Nak makan cam mana ni??

Cik Rumet: Buka mulut, makang je la..

Serius, gua rasa cam nak telan je Cik Rumet time tu.. Aku dok tanya "Rojok Kateh" tu amenda, apa isinya, apa bahannya, dia tak jawab juga persoalan aku.. Rasanya?? Not bad. Boleh layan, boleh telan.. Kira okay la untuk first timer cam aku ni..

Jawapan: Rojok kateh itu ialah sejenis makanan, yang diambil daripada bahagian kaki lembu.. (ayat pening sebab aku pun pening nak describe) dan di kuahkan bersama air asam, cuka, lada boh, gula dan garam secukup rasa. ---> Cik Rumet pun tak tau nak describe.. Maaf, tiada gambar yang dapat disertakan. Aku lupa..


2. Melihat Lembu disembelih:

Ye, aku memang gerun melihat darah ni.. Cik Rumet cakap nak bawa jalan gi umah sebelah, rupanya memang berjalan.. Tapi, tengok korban.. Aiseh, lemah lutut aku.. (ada unsur gedik disitu).. Tapi, kira okay la aku tak pengsan.. Gagah juga la aku tengok darah tu memancut kuar, sebelum dengan cepatnya aku ajak Cik Rumet balik..


3. Dendang Perantau;

Raya ni, walaupun hanya raya Haji, 1st time aku raya kat umah orang, beraya jauh dari kaum keluarga, sanak saudara.. Beraya diperantauan.. Sob, sob, sob.. (ngada)..

Aku happy ok, sebab aku belajar banyak menda.. Makanan tradisi la perkara yang aku banyak belajar.. kat Selangor takde ok Rojok Kateh.. Ntah, kalau ada pun aku je kot yang tak tau.. Hahaha..

***
Pengalaman Beraya Haji di Terengganu sangat ohsem beribu lemonade.. hehehe..

Kepada Cik Rumet dan sekeluarga, terima kasih kerana sudi menerima kunjungan saya, bagi saya makan minum. Terima kasih untuk segala-galanya.. Saya gembira sangat.. Memang best!!

12 comments:

sergeant keroro said...

hehe, buleh cakak ganu la ni? :P

Marcella said...

keroro: buleh sokmo..

tapi nok pahang tu, mek masa sket..loading..hahaha...

lebih banyak tak paham dari yang paham..hehehe..

semutsengal said...

lalalala,

ganu kito ! Suka pulak. Mana kepok Lekong aku ?

Marcella said...

anep:

aku eksaited nak beli 34 kilo kepuk mu..tapi ko tau tak kedai sume tutup time raya tu...kedai cina pun tutup..frust aku..


gi beli sendiri la..hahaha..

ekabukanmakcikkau. said...

ikan kena siang pon aku cuak tengok inikan pulak lembu woihhhh

Marcella said...

ekabukanmakcikkau:

hehehe..lagi ekstrem..

kena rajin g tengok korban,pektis memupuk keberanian..hehehe..

fadh leyanie said...

yang pasti rojok kateh bukan rojak buah..ngeh3 :P

Marcella said...

fadh:

hahaha...bijak!!

betul,betul,betul... 10 markah..

Azroy Kassim said...

baa~ CAK!!

abis tu? mkn ke x?

Marcella said...

roy: haii..


eh, mestilah makan..rezeki jangan ditolak..hehehe..

sengat said...

best!!
errr pe kate bg resepi and care nk buat rojok kateh tu... bunyi pelik mesti sedap..sesedap kaki lembu

Marcella said...

sengat:

alamak..tak tau la resepi nya..cer tanya orang ganu..


erm.sedap!!tp sedap lagi sup gearbox..hehehe..