Tuesday, 21 June 2011

Pedas + Panas= Terbaik!!

Hari itu, aku dan Cik Rumet pergi melepaskan hajat idaman iaitu mencari kek Secret Receipe. Balik tu, kami singgah la gerai Char Kue Tiow. Macam biasa,

“Makan pe dik?” tanya brader order.

“Char kue tiow spesel 2 tapi 1 tak nak pedas, teh o ais 2,” kami mengoder.

Tik.. Tok.. Tik.. Tok.. (efek jarum saat bergerak) air pun sampai.

Tik.. Tok.. Tik.. Tok.. (efek jarum saat bergerak lagi) makanan pun sampai. Apalagi.. Bismillah... Kami terus ngap, ngap, ngap lepas asingkan cili jeruk tuh.

Tik.. Tok.. Tik.. Tok.. (efek jarum saat bergerak lagi dan lagi) aku pun habis makan. Lapar bebenor kot aku hari ni. Aku tengok Cik Rumet. Tiba-tiba..

“Uh.... uhuk-uhuk,” Cik Rumet berbunyi.

“Nape” tanyaku.

“Tergigit lada. Dahlah panas, pedas pulak,” jawab Cik Rumet dengan muka menahan pedas dan kepanasan char kue tiow. Cik Rumet memang tak makan pedas. Jadi, bila dia tergigit lada, comfirmlah akan merana.

“Kan dah asing tadi, caner boleh tergigit?” soalku yang tak membantu.

“Lada ada bawah ni,” Cik Rumet tunjuk kue tiow masa jawab sambil mengibas-ngibas mulutnya dengan harapan pedas beransur reda. Air Cik rumet habis da aku tengok. Aku hulur air aku.

“Ok ke?” soalku.

“Panggil abang tu, mintak gula,” pinta Cik Rumet.

“Bang,” panggil Cik Rumet. Brader tak dengar. Aku pulak panggil, selamat brader dengar.
 
“Ye..” sahut brader masa datang ke meja kami.

“Bang, mintak gula. Tergigit lada,” minta Cik Rumet. Brader order buat muka pelik.

“Mintak gula, ni ha tergigit cabai” ulangku menda yang sama frasa yang lain.

“Awat? Lau tergigit cabai makan gula na?” brader order banyak soal.Brader kata gula takde, air gula je ada. Tipu, aku tengok berpaket-paket gula dia ada. Mintak tak sampai 1 sudu pun.

Tapi, brader bagi juga akhirnya. Brader order 1 lagi siap membako tanya “apa? nak cabai lagi?”. Kesian Cik Rumet. Tu dia... Brader order orang Kedah. Cik Rumet orang Ganu. Guane nok pahang? Maka, akulah jadi translater.

Tapi brader-brader tu memanglah... Tak pernah tengok orang menahan kepedasan ke? Aku tengok dorang dok pandang pelik je kat kitorang. Siap senyum lagi. Senyum ada makna. Gelak la tuh. Macam aku tak paham.

Maka, Cik Rumet pun telan la gula itu dan hilanglah kepedasan beliau. Tapi lawak sungguh Cik Rumet hari itu. Tapi korang bayangkanlah kalau korang kat tempat Cik Rumet. Makanan tu memang panas, baru kuar dari kuali, tergigit cili pulak.. Maunya tak berapi. 1 kombinasi yang bagus dan memang MALATOP. Cik Rumet, lain kali kalau kita makan, kena pesan awal-awal: “JANGAN LETAK CILI ITU DALAM CHAR KUE TIOW KAMI” ok??

Pernah kena?? Macam-macam petua dan cara kita buat tok hilangkan rasa pedas tu.. Ye dak??
*******
p/s: Cili/ cabai/ lada/ lado= sama je...PEDAS!!

14 comments:

Bella Bell said...

ewwww.. saya suka makan pedas2.. sedap sikit.. heheeh~~~

adan said...

kesian cik rumet.. brader boleh pulak banyak soal.. lain kali sediakan gula dalam beg..

Marcella said...

bella:suka pedas??bagus2..

adan:lain kali buat gitu la,sediakan awal2..

Aku... aKu... akU... SaNg PencINTa said...

tak suka panas.. lidah tak tahan.. tapi bila pedas nak lagi nak lagi nak lagi...

best.

Marcella said...

pencinta:oh,kena tunggu sejuk dulu..tak boleh la nak rasa "menghirup sup yang panas"..macam agak menyegarkan..hehehe..takpe..takpe..

Aku... aKu... akU... SaNg PencINTa said...

kalu macam tuh nak yang panas la.. tak nak yang pedas.. rajin plak komen kat sini.. heheh...

-ada udang sebalik kuih tiow yang panas dan pedas-

.joking. dah-dah nak kuar. kekalkan cerita lawakss anda. kisah kanak-kanak ribena petik durian juga diingat.

vampire's lovex said...

brader tu memang kaki makan pedas kot..sebab tu pandang pelik..haha...

biasa la kan,makan gula kalau dah makan pedas..kekeke..

Marcella said...

pencinta:rajin2 lagi komen..kanak-kanak ribena tu kan comeii..huhu

vampire:oh,tu cik rumet.memetik durian,minum ais..lain orang lain cara..janji pedas hilang..

sergeant keroro said...

hahaha, nasib malang :P

Marcella said...

sarjan:pasrah je la..=)

Anonymous said...

cian kat cik rumet... (tumpang sedih..huhuhu)

Marcella said...

anon:tu la..sape suh tak makan pedas.kena praktis..

syrupmasin said...

haha..kesian cik rumet :D

Marcella said...

syrupmasin:takpe..biar lidah dia belajar sesuatu..huhu..