Friday, 24 June 2011

Hitam dan Putih


Aku Si Hitam,
yang dipandang jelik.

Dia Si Putih,
yang dipandang cantik.

Aku Si Hitam,
akan sentiasa dipandang hitam,
walaupun warnaku telah berubah,
menjadi kelabu,
atau memudarkan warnanya,
menjadi putih,
namun tetap dipandang hitam.

Dia Si Putih,
akan sentiasa dipandang putih,
walaupun warnanya telah berubah,
menjadi kelabu,
ataupun menjadi lebih gelap,
menjadi hitam,
namun tetap dipandang putih.

Apakah susah??
Susah untuk mengubah,
kaca mata pandangan seseorang,
hingga mampu melihat perubahan warna,
warna yang ketara berbeda,
warna yang telah melunturkan ronanya,
warna yang menjadi gelap liangnya,
warna yang tetap ditakuk lama,
atau warna yang telah tiada.

Walaupun Si Hitam ini telah menjadi Si Putih,
Walaupun Si Putih itu telah menjadi Si Hitam,
Pandangannya tetap tidak jauh berbeda,
Tetap tidak berbeda.

Si Hitam tetap menjadi Si Hitam,
Si Putih tetap menjadi Si Putih,
Meskipun segalanya telah jauh berkelana
Tetap akan dipandang begitu,
Untuk selamanya!!

*****
p/s:renungkan..

12 comments:

sergeant keroro said...

mentaliti tu kena ubah :)

muhamad hanif said...

kucing ke ?

Sang Pencinta said...

best. layan.

sekali tengok tajuk dalam kepala ingat tai cicak.. hahah...

peduli apa orang kata kan.. hitam ka putih ka, bukan dorang leh scan dalam hati nie dalam2 kan hehhe..

aku layan.. tapi malam nie inda kena hidang durian n kopi.. hehhe

tp kan betul juga, sekali dah kena cop di dahi dari kecik, sampai besar memang begitulah jawabnya sampai bila2..

betul kan?

Ok bah kalu kau... wing2..

Syazwan said...

be open minded?
tidur2

Bella Bell said...

biar la hati yang menilai semua ni :)


^^

vampire's lovex said...

putih tak semestinya cantik,perfek.....

saiko kan..hmmm

Fee Hafeezah ketuk keyboard said...

means kat sini, org akn pndang fizikal dulu baru tgk hati kan? padahal, org yg rupanya hitam tak semestinya hati pun hitam, org yg rupanya putih kadang-kaadng hati dia pn hitam..sekadar bg pendpat :)

Marcella said...

keroro:ye betul tu..tepat,tepat!!!

anip:kucing???tak boleh blah betul..takpe,cuba lagi..hehe

pencinta:taik cicak??haila..yup betul tu..sekali orang dah pandang begitu,selamanya begitu..

syazwan:hampir2..

bella bell:yup..kena tengok betul2,dekati,baru menginterpretasi..

vampire: psiko sungguh...=)

fee:betul tu..10 markah..=)

cikmemy said...

hitam tu kaler yang exclucive ok dear...putih pon cantik2 cepat kotor kann...


~lantak kan ape orang kate, ape orang fikir..yang penting kite taw sape diri kite.yang penting kite tak buat jahat dan susahkan orang.itu lebih dari cukup

Marcella said...

cikmemy:betul tu..hitam itu mutu,gaya,keunggulan..hehehe..

ADZA IRDAWATI aka MAK DARA said...

dont judge a book by its cover.. tak semestinya hitam itu tak cantik dan tak semestinya putih itu suci... kannn =)

Marcella said...

Mak dara:betul tu.tepat sekali.10 markah..orang yang nampak jahat,tak semestinya jahat..gitu lorh..=)